طراحی صفحه

طراحی جلد کتاب، طراحی مجله، صفحه بندی و صفحه آرایی

طراحی صفحه

طراحی جلد کتاب، طراحی مجله، صفحه بندی و صفحه آرایی

  • ۰
  • ۰

چگونگی بیان گفتار یکی از راه‌های افزایش اثر کلام است. افزایش دقت و سرعت در خواندن و درک محتوای کلام ازجمله مواردی هستند که لازم است در انتخاب فونت و سایز نوشتار مورد توجه قرار گیرند. در کلام نوشتاری انتخاب فونت و سایز مناسب  نوشتار در صفحه آرایی امری کاملاً سلیقه‌ای است و کسی نمی تواند بصورت قطعی بگوید استفاده از فونتی خاص صحیح و یا غلط است درست مانند اینکه هرکس بنا بر سلیقه و ذوق شخصی دستخط نوع خاص خود را دارد. اما می‌توان فونت‌ها را به طور کلی در دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم‌بندی کرد که باتوجه به محتوای کتاب و نوشته از یکی از انواع فونت‌هایی که در این دو دسته قرار می‌گیرند استفاده نمود. علاوه بر این سایز و نوع فونت و سایر ویژگی‌های فونت بسته به محتوا، گروه سنی مخاطبین، موضوع کتاب و با نظر طراح گرافیک تعیین می‌شود. به طور مثال برای کتاب‌هایی با موضوعات جدی و تئوی فونت لوتوس، بدر و … یا برای کتاب های رمان و داستان میترا، نازنین و … برای کتاب های کودک و نوجوان فونت رویا مناسب هستند.

چند نکته مهم

نکته اول: اندازه Tracking در متن کتاب معمولا نباید بیشتر از 25- باشد.

نکته دوم: اندازه فونت کلمات لاتین داخل متن فارسی معمولا 2 شماره کوچک‌تر از اندازه فونت فارسی در نظر گرفته می شود، زیرا معمولاً فونت‌های لاتین نسبت به فونت‌های فارسی کمی درشت‌تر هستند، فونت پیشنهادی برای متن های لاتین Arial است.

نکته سوم: معمولاً در کتاب های مرجع که حجم متن زیادی دارند و اینکه به طور پیوسته مطالعه نمی شوند از فونت ریزتر (به طور مثال لوتوس) می توان استفاده کرد.

منبع: نشرآنلاین

  • ۹۸/۰۸/۰۱
  • مریم بخشی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی