طراحی صفحه

طراحی جلد کتاب، طراحی مجله، صفحه بندی و صفحه آرایی

طراحی صفحه

طراحی جلد کتاب، طراحی مجله، صفحه بندی و صفحه آرایی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

علم و شناخت قواعد و اصول ترکیب بندی نه تنها در مبحث صفحه بندی، بلکه در هنرهای مختلف، از اهمیت ویژه ای است و دانستن آن در رسیدن به نتیجه ایده آل قطعا تاثیر بسزایی دارد.

راهنمایی های دستوری برای سواد بصری مهمترین گام در حل یک مسئله بصری، کومپوزیسیون یا ترکیب بندی آن است.

برای رسیدن به مفهوم  مورد نظر در یک عبارت تصویری به نوع ترکیب بندی آن بستگی دارد. نوع ترکیب بندی در یک اثر نقش بسیار مهمی در جلب توجه بیننده می شود. کسی که میخواهد از طریق تصویر با مخاطب ارتباط برقرار کند، در این مرحله از کار، باید احاطه و نظارت کامل برکارش داشته باشد، زیرا او از بهترین موقعیت برای القای منظورش برخوردار است.

ترکیب بندی یا نحوه کنار هم قرارگیری عناصر مختلف نقش به سزایی در اثر بخشی آن عناصر به عهده دارد. عناصر و اجزاء در کنار هم معنی واقعی خود را پیدا می کنند. پس از انتخاب عناصر مانند فرم و ساختار، رنگ و بافت و جنسیت لوگو، نقوش و آرم … مهمترین مسئله پیش روی طراحان این است که چگونه این عناصر را در کنار هم قرار دهند تا علاوه بر ایجاد زیبایی، هویت مطلوبی که برای موضوع در نظر گرفته شده به مخاطبین القا شود.

صفحه آرایی باعث ایجاد تعادل و تناسب در یک اثر می شود، زمانی که عناصر به شکل هماهنگ در کنار هم قرار می گیرند علاوه بر چشم نواز بودن باعث تعادل و توازن در کار می شود. صفحه آرایی فقط چیدن و در کنار هم گذاشتن عکس و متن تایپ شده با نظم معین نیست چرا که همواره زیبایی با منطقی و علمی بودن آن در یک جهت نمی باشد. صفحه آرایی و ترکیب بندی خوب باید در بیان عمق موضوع و درک بهتر محتوا مفید و موثر باشد.

شکل حروف، اندازه و تضاد موجود میان عناصر نوشتاری باید کاملا متناسب با عکس و طرح و در جهت تکمیل یکدیگر به کار گرفته شوند. در صفحه آرایی وحدت و انسجام خیلی مهم است. اتصال یا امتداد یک خط منحنی یا مستقیم به هریک از موضوعاتی که در یک صفحه قرار دارند می تواند چشم مخاطب را طبق نظر و هدف صفحه آرا در تمام جهات صفحه به چرخش در آورده و با ایجاد تنوع در چیدن حروف با فرم های مختلف از یکنواختی بکاهد.

ویژگی‌های صفحه آرایی خوب

در یک صفحه آرایی خوب باید از وجود فضاهای خالی بلااستفاده پرهیز شود. علاوه بر آن با کنترل فضاهای منفی می توان به وحدت و انسجام میان سفیدی و سیاهی رسید. صفحه آرایی به شیوه های مختلف متقارن و غیر متقارن انجام می شود که هرکدام در جای خود حائز اهمیت است.

رعایت اندازه و تناسب و کنترل نقاط حساس صفحه و چیدن عناصر اصلی در نقطه طلایی که بر اساس اصول ریاضی و محاسبات آن حائز اهمیت است.

اصلی ترین و ابتدایی ترین کار صفحه آرا شناسایی آن نقاط و تقسیم بندی صفحه به سطوحی است که در کنار هم قرار گرفته و مجموعه هماهنگی را به وجود می آورند.

زمانی که  طراحی را بوسیله رنگ ها ، شکل ها، خطوط، بافت ها، اندازه هایی به وجود می آوریم و آنها را با یکدیگر مربوط می سازیم این کار در واقع کمپوزیسیونی است که طراح بوسیله آن می خواهد مفهوم خود را بیان کند.

ترکیب یک اثر تصویری نقش بسیار پر اهمیتی در ایجاد زیبایی هنری آن دارد. به عبارت دیگر، یکی از عوامل مهم زیبایی در یک کار هنری کمپوزیسیون آن است. البته باید توجه داشت که برای ایجاد یک ترکیب خوب بصری، قانون و فرمول مشخص و قاطعی نمی توان ارائه داد. در واقع این مسئله بستگی به طرز دید و اندیشه طراح دارد ولی می توان به بعضی اصول و نکاتی که باعث تاثیر بیشتر یک ترکیب بصری می شود اشاره کرد: مهمترین عامل فیزیکی و فیزیولوژیکی بر حواس بشر نیاز او به تعادل است. تعادل وضعیتی مقابل واژگونی است.

تعادل یک کمپوزیسیون، شبیه در یک تراز است.

به این معنا که وقتی تعادل در یک صفحه به وجود می آید که کلیه عناصر موجود در صفحه یا کادر در تمام سطوح صفحه به گونه ای تقسیم شوند و قرار گیرند که چشم بیننده همه آن ها را با هم با هم ببیند و به راحتی در کل صفحه گردش کند. به عبارت دیگر اگر تمام یا بیشتر عناصر در یک طرف صفحه جمع شوند و طرف دیگر خالی بماند، این صفحه دارای تعادل نیست و یا مثلا در طراحی کارت ویزیت یا سربرگ و پاکت نامه فرض کنیم سطوح رنگی بیشتر در یک طرف باشند و سطوح غیر رنگی در اطراف دیگر و این صفحه از نظر بصری متعادل نیست.

  • مریم بخشی
  • ۰
  • ۰

امروزه یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در فروش کتاب متعلق به بخش طراحی صفحه کتاب می باشد، این نکته مهم است که طراحی چگونه می‌تواند خواننده را به مطالعه وادار سازد و او را به خرید کتاب ترغیب کند. در این مقاله 10 نکته طلایی که در صفحه‌آرایی کتاب مورد نیاز است تا بتواند توجهات را به سمت خود جلب کند، بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1- انتخاب اندازه کتاب (قطع)

اولین تصمیمی است که شما درباره کتاب خود برای صفحه آرایی می‌گیرید. انتخاب اندازه استاندارد برای کتاب می‌تواند در عین ایجاد جذابیت و سهولت در حمل کتاب بسته به موضوع و نوع استفاده‌ی آن، از هدر رفت کتاب در مرحله چاپ نیز جلوگیری کند. اندازه های سفارشی همیشه هزینه بیشتری دارند.

2- حاشیه ها خوانایی کتاب شما را بهبود می‌بخشند.

اگر فضای کتاب شما زیاد باشد الزاماً به این معنی نیست که متن باید از خطوط طولانی‌تری تشکیل شود. خطوط طولانی علاوه بر اینکه در زیبایی صفحات شما اثر منفی می‌گذارند. باعث می‌شوند که خواننده برای دنبال کردن متن مجبور شود نگاه خود را برداشته و به دنبال سطر بعدی باشد و این خود موجب گسستگی ذهن و حتی گم کردن دنباله متن شود. 

3- فاصله بین کلمات متن شما را به بهترین نحو نمایش میدهد

فاصله اندک و فشردگی خطوط باعث ایجاد آشفتگی و در عین حال فاصله زیاد باعث از هم گسیختگی ذهنی در مخاطب می‌شود هنگام صفحه آرایی (صفحه بندی) باید به نگاه مخاطب نیز توجه داشت.

4- فضای سفید صرفا یک فضای خالی نیست

درطراحی صفحه باید حاشیه های مناسب و زیبا داشته باشید. به یاد داشته باشید لازم است جای انگشتان افراد برای نگهداشت کتاب وجود داشته باشد. هیچکس نمی‌خواهد دائماً دست خود را برای خواندن مطالب حرکت دهد. همچنین اگر حاشیه داخلی خیلی کم باشد خواننده مجبور است برای خواندن مطالب کتاب را بیشتر باز کند و این باعث کوتاه شدن عمر کتاب می‌شود.

5- زیبایی صفحه عنوان بر زیبایی کل کتاب اثر می‌گذارد.

لازم نیست فقط عنوان را در این صفحه قرار دهید. استفاده از تصاویر و عناصر تزئینی، عنوان، زیر عنوان، نام نویسنده، ناشر و نقل قولها علاوه بر ارائه اطلاعات بیشتر میتواند بر زیبایی صفحه نیز بیافزاید.

6- انتخاب فونت اشتباه خواننده را دفع میکند

طراحی یک قلم می‌تواند تفاوت زیادی در جذب و حفظ خواننده ایجاد کند. اما از فونتهایی که باعث حواس پرتی خواننده میشود استفاده نکنید.

7- حتی استفاده کم از طراحی گرافیک باعث ایجاد تعادل در صفحات میشود

ایجاد تجربه لذت بخش از خواندن کتاب و بهبود درک خوانند از مطالب با استفاده از تصاویر، نمودارها، جداول و سایر عناصر گرافیکی ممکن می‌شود.

8- عبارت و نکات کلیدی کتاب را برجسته کنید

با استفاده از عناصری همچون کادر و باکس متن میتوانید متن اصلی کتاب را از سایر مطالب جدا کنید. البته توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از این باکسها می‌تواند باعث حواس پرتی شده و لذت خواندن مطالب را کاهش می‌دهد درعین حال تعداد کم باعث می‌شود برای خواننده این سوال پیش بیاید که چرا این باکسها وجود دارند.

9- فهرست مطالب یک نقشه راه برای اطلاع رسانی است

سازماندهی فهرست باید بگونه ای باشد که نه خیلی طولانی و نه بیش از حد متراکم باشد. رعایت جزئیات کافی در عین حال زیبایی بصری از نکاتی است که باید رعایت شود.

10- برای شروع متن اصلی از طرحهای زیبا استفاده کنید.

هدر در آغاز فصل‌ها، به عنوان یک طرح که در آغاز هر فصل تکرار می‌شود می‌تواند بر جذابیت صفحات شما بیافزاید.

در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که در طراحی و صفحه آرایی صفحه بندی) کتاب، مجله یا هر چیز مشابه دیگری فقط نباید به موضوع زیبایی بصری و استفاده از عناصر گرافیکی توجه کنید و توجه به موارد دیگر می تواند نقش مهمی در رسیدن شما به صفحه آرایی حرفه ای و در نتیجه خروجی ایده آل داشته باشد.

منبع: نشرآنلاین

  • مریم بخشی
  • ۰
  • ۰

چگونگی بیان گفتار یکی از راه‌های افزایش اثر کلام است. افزایش دقت و سرعت در خواندن و درک محتوای کلام ازجمله مواردی هستند که لازم است در انتخاب فونت و سایز نوشتار مورد توجه قرار گیرند. در کلام نوشتاری انتخاب فونت و سایز مناسب  نوشتار در صفحه آرایی امری کاملاً سلیقه‌ای است و کسی نمی تواند بصورت قطعی بگوید استفاده از فونتی خاص صحیح و یا غلط است درست مانند اینکه هرکس بنا بر سلیقه و ذوق شخصی دستخط نوع خاص خود را دارد. اما می‌توان فونت‌ها را به طور کلی در دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم‌بندی کرد که باتوجه به محتوای کتاب و نوشته از یکی از انواع فونت‌هایی که در این دو دسته قرار می‌گیرند استفاده نمود. علاوه بر این سایز و نوع فونت و سایر ویژگی‌های فونت بسته به محتوا، گروه سنی مخاطبین، موضوع کتاب و با نظر طراح گرافیک تعیین می‌شود. به طور مثال برای کتاب‌هایی با موضوعات جدی و تئوی فونت لوتوس، بدر و … یا برای کتاب های رمان و داستان میترا، نازنین و … برای کتاب های کودک و نوجوان فونت رویا مناسب هستند.

چند نکته مهم

نکته اول: اندازه Tracking در متن کتاب معمولا نباید بیشتر از 25- باشد.

نکته دوم: اندازه فونت کلمات لاتین داخل متن فارسی معمولا 2 شماره کوچک‌تر از اندازه فونت فارسی در نظر گرفته می شود، زیرا معمولاً فونت‌های لاتین نسبت به فونت‌های فارسی کمی درشت‌تر هستند، فونت پیشنهادی برای متن های لاتین Arial است.

نکته سوم: معمولاً در کتاب های مرجع که حجم متن زیادی دارند و اینکه به طور پیوسته مطالعه نمی شوند از فونت ریزتر (به طور مثال لوتوس) می توان استفاده کرد.

منبع: نشرآنلاین

  • مریم بخشی